آشنایی با آموزش باریستا

آشنایی با آموزش باریستا :

امروزه با افزایش کافه‌ها و میزان علاقه افراد به نوشیدنی‌های گرم، شغل باریستا بسیار مورد توجه قرار گرفته است زیرا وجود باریستا یکی از عوامل مهم در موفقیت کافه به حساب می‌آید از این رو افرادی که به تازگی می‌خواهند کافه باز کنند به دنبال آن هستند تا باریستای حرفه ای را استخدام کنند تا بتوانند به کمک آن مشتریان بیشتری جذب کنند و به یک کافه محبوب در میان مردم تبدیل شوند از این رو در این مقاله قصد داریم تا به طور مختصر شما را با آموزش باریستا و مزایای آن آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

آموزش باریستا

آموزش باریستا به صورت حرفه ای

مزایای آموزش باریستا حرفه ای در کافه

 باریستا از یک واژه ایتالیایی گرفته شده است که در گذشته به آن قهوه چی نیز می‌گفتند زیرا وظیفه باریستا آماده سازی نوشیدنی مورد نظر مشتریان است، گفتنی است یکی از نوشیدنی‌های مهم که در کافه‌ها طرفداران زیادی دارد قهوه می‌باشد به همین خاطر کافه ای که نتواند قهوه را با مهارت درست کند در مدت زمان کوتاهی با نارضایتی شدید مشتریان خود مواجه خواهد شد بنابراین یک باریستای حرفه ای باید تمام نکات مربوط به آموزش باریستا را فرا گرفته باشد و همچنین کار با دستگاه اسپرسو ساز را به خوبی بلد باشد زیرا این دستگاه‌ها دارای دو نوع مختلف دستی و تمام اتوماتیک است که کار با هر کدام از آنها مهارت خاصی را نیاز داند.

با توجه به گفته های فوق هر کافه ای می‌بایست یک باریستای حرفه ای و کار بلد داشته باشد تا بتواند به کافه حرفه ای و سطح بالا تبدیل شود به همین دلیل برخی از کافه ها برای اطمینان خاطر از میزان مهارت باریستا، در ابتدا یک دوره آموزش حرفه ای را برای باریستاهای مورد نظر خود تشکیل می دهند چون وجود باریستای حرفه ای مزایای زیادی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

مزایای آموزش باریستا

مزایای آموزش باریستا در کافه به شرح زیر می‌باشد:

  • افزایش مشتری: اگر باریستا در کافه نوشیدنی‌های درخواستی مشتری را با مهارت و دقت آماده کند، می‌تواند رضایت مشتری را جلب کند و در نتیجه مدت زمان کوتاهی شاهد افزایش مشتری در کافه خواهند بود.
  • بالا رفتن میزان اعتبار: اگر مشتری از کار باریستا رضایت کامل داشته باشد باعث می‌شود تا آن فرد بار دیگر نیز به کافه مراجعه کند و همچنین کافه شما را به افراد دیگری نیز پیشنهاد بدهد این موضوع می‌تواند اعتبار کافه و باریستای شما را به میزان چشمگیری بالا ببرد.
  • شناخته شدن برند کافه: تبلیغات به وسیله مشتریان بهترین راه برای شناخته شدن است که این کار به کمک آموزش حرفه ای باریستا به راحتی امکان پذیر است.

آموزش باریستا و وظایف او

برخلاف عقیده برخی که خیال می‌کنند درست کردن یک شات قهوه کار خاصی ندارد و کار بسیار آسانی است،  این کار نیاز به مهارت خاص و شناخت تمام فنون مربوط به قهوه و طرز کار با دستگاه قهوه ساز را دارد زیرا در غیر این صورت شما شاهد  نارضایتی مشتریان از طعم قهوه خواهید بود بنابراین اگر بخواهیم به طور خلاصه وظایف یک باریستای حرفه ای را در آموزش باریستا شرح دهیم باید به موارد زیر اشاه کنیم.

  1. آماده نمودن نوشیدنی های گرم در منو کافه بر پایه اسپرسو به صورت حرفه ای.
  2. ارائه اطلاعات مفید در مورد نوشیدنی‌های مختلف در صورت پرسش مشتری.
  3. کنترل کردن مواد اولیه خریداری شده کافه و اطمینان از مرغوبیت آن.
  4. هنر تزئین شیر و قهوه به طور حرفه ای.
  5. توانایی به وجود آوردن طعم های جدید و قابلیت نوآوری.

باریستا باید بتواند موارد زیر را در آموزش فرا بگیرند:

  • طرز کار با دستگاه اسپرسو ساز: جالب است بدانید که برای ساخت اسپرسو دستگاه‌های متفاوتی طراحی و تولید شده است بنابراین در آموزش باریستا باید طرز کار با انواع این دستگاه‌ها به خوبی شرح داده شود زیرا این مهارت یکی از مواردی مقدماتی می‌باشد که هر باریستا می‌بایست به خوبی آن را بلد باشد.
  • چگونگی آماده سازی فوم شیر: آماده سازی فوم شیر یکی از نیازهای مهم برای درست کردن نوشیدنی‌ها گرم بر پایه اسپرسو است پس باریستا باید با تمرین و تکرار بتواند فوم شیر را با کیفیت بالا و اصولی درست کند تا نوشیدنی مورد نظر مشتری به بهترین نحو تحویل داده شود.
  • ظاهری آراسته و نوع پوشیدن لباس: میدانید که نوع پوشش می‌تواند بر روی اطرافیان تاثیر مستقیم داشته باشد و در آنها حس مثبت و یا منفی به وجود آورد به همین علت باریستا باید حتما به این مورد توجه ویژه داشته باشد و همواره تلاش کند تا با پوشش مناسب و جذاب در مشتریان حس خوبی را به وجود آورد، یک نکته مهم در این قسمت آن است که بهتر است در آموزش باریستا به صورت حرفه ای، نمونه‌هایی از لباس‌های مناسب ارائه شود به طوری که باریستا بتواند از آنها ایده گرفته و لباس مناسبی برای خود انتخاب نماید تا مشتری با یک نگاه او را از سایر کارکنان تشخیص دهد.
  • تشخیص کیفیت مواد اولیه: تشخیص کیفیت مواد اولیه کار چندان راحتی نمی‌باشد زیرا این کار نیازمند تجربه و مهارت داد بنابراین در آموزش باریستا این مورد به خوبی آموزش داده شود تا باریستا به کمک آن آموزش ها بتواند به راحتی کیفیت مواد اولیه مورد نیاز برای درست کردن نوشیدنی‌های گرم را تشخیص دهد.

آموزش باریستا

آموزش باریستا در زمان کم

چگونه در مدت کم آموزش باریستا را فرا بگیریم

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که به شغل باریستایی علاقه دارید و یا قصد دارید در این شغل حرفه ای شوید بهتر است قبل از هر اقدامی آموزش باریستا به صورت حرفه ای را فرا بگیرید اما امروزه یکی از دغدغه‌های بزرگ افراد علاقه مند به این حرفه این است که نمی‌دانند این آموزش‌های کاربردی را از کجا می‌توانند فرا بگیرند از این رو ما در این جا قصد داریم تا به شما چگونگی فراگیری این آموزش را در مدت زمان کم بگوییم.

شما می‌توانید از افراد حرفه ای و دارای تخصص لازم در این زمینه کمک بگیرید برای استفاده از تخصص آنها دو راه مختلف به صورت زیر وجود دارد:

  • روش مستقیم: در این روش باید شخصا و به صورت حضوری به این افراد مراجعه کنید و آموزش‌های لازم را از آنها یاد بگیرید.
  • روش غیرمستقیم: روش غیرمستقیم یا همان آنلاین در مقایسه با روش بالا از مزایای بیشتری برخوردار است زیرا افراد با تجربه برای فراهم کردن راحتی بیشتر متقاضیان تمام دانش و نکته‌های مهم را در قالب پکیج‌های آموزشی و یا کتب مختلف ارائه داده اند بنابراین می‌توانید با مراجعه به سایت معتبر و شناخته شده نسبت به دریافت این پکیج ها اقدام کنید.
  • اموزش غیر حضوری با توجه به بازدهی کم و گاها هزینه مجدد هنرجوها برای کلاس های حضوری پیشنهاد نمی شود.

 

منبع:

https://jinocafe.ir/p/2685